مصر
نویسنده : روح الله عماد
تاریخ : دوشنبه 91 مرداد 23
زمان : ساعت 12:32 صبح

 

مصر

مصر


کشوری بامساحت  1001450 کیلومتر مربع و 2450کیلومتر خط ساحلی ،پرجمعیت ترین و سیاسی ترین کشور افریقا و خاور میانه در پیوند با سه قاره افریقا اسیا اروپا، در بر دارنده صحرای سینا ، مرتبط با دریای سرخ ، محل عبور کانال سوئز ، کانون تمدن و تمدن سازی ، کانون سه مذهب از پنج مذهب رسمی اسلام (حنفی،شافعی،مالکی) و به طور کلی قوی ترین کشور حاشیه مدیترانه که حکومت بربخش اعظم جهان اسلام را بر عهده دارد 

مصر یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین  بازیگران مسئله فلسطین در جهان اسلام وعرب از گذشته تا به حال بوده است. اما گذشته این کشور با حال حاضر ان تفاوت غیر قابل باوری کرده است، در گذشته مصر چراغ سبز و کانال ارتباطی امنی برای جهان استکبار و در راس ان یهود و اسرائیل غاصب بوده است. چراغی که برای اوارگان فلسطینی مستقر در پشت دروازه های رفح قرمز بود. کشوری که تداوم سیاست های غرب در خاور میانه در طول چهل سال گذشته مرهون سیاست های مصر و حاکمان ان بوده است.اما به  یکباره  25 ژانویه خبری اعلام میشود با عنوان تجمعات اعتراض امیز. در ابتدای قیام جمعیت معترض به صد هزار نفر نمیرسید و راهپیماییها و تظاهرات ها به صورت کاملا پراکنده و مقطعی بود امامدت کوتاهی نگذشت که جمعیت معترض به عددی هفت رقمی تبدیل شد و موضوع در صدر اخبار جهان قرار گرفت  و کار به جایی رسید که در انتخابات مجلس مؤسسان مصر رقم چهل میلیون نفر را ثبت کرد. روند صعودی این امار بی سابقه بود. حرکت از صد هزار تا چهل میلیون نفر طی یازده ماه نشان از عمق ماجرا دارد. اما این ماجرای عمیق چندویژگی دارد :

1-حرکت انقلابی مصر عمیقا مردمی و بدون مشارکت احزاب صورت گرفته است  

 2-این حرکت عمیق، رو به گسترش و دارای مطالبات فزاینده بوده است

و به حول قوه الهی نهایت این مسئله تغییر چهره جهان عرب توسط مصر خواهد بود. 

  مصر انقلاب کرد و اکنون اول راه است ،قطعا مصر فرصت خطا کردن دارد ، درست مثل جمهوری اسلامی ایران در ابتدای انقلاب که امثال بنی صدر و ... در مصدر امور بودند اما به ندرت این اشتباهات کاسته شد و میبینیم که دولت امروزی ما با وجود تمام ضعف هادر مجموع  بهتر از دولت بازرگان و بنی صدر است. 

اما انچه قطعی و مسلم است این نکته است که مصربه سمت بازیابی هویت اسلامی خود با تکیه بر تمدن عظیم گذشته پیش میرود  و در این راه قطعا و یقینا با حکومت های غربی با چالش مواجه خواهد شد  زیرا خواسته غربی ها با خواسته مردمی که خواهان حکومتی اسلامی هستند در تضاد میباشد و در طرف مقابل مصری ها هم نمیتوانند با داعیه اسلام با اروپا رابطه ای در حد روابط گذشته بر قرار کنند که اگر این اتفاق بیفتد مردم اماده حضور در التحریر هستند. 

اما رابطه مصر با جمهوری اسلامی ایران چه وضعی پیدا خواهد کرد؟ اولین نکته ای که در جواب این سوال به ذهن می اید این است که قطعا رابطه ای بهتر از گذشته و زمان حسنی مبارک خواهد بود زیرا مصر امروز برای جمهوری اسلامی تهدید نیست،بلکه  به یک فرصت تبدیل شده است. ما نباید فراموش کنیم که محمد مرسی در چه شرایطی رئیس جمهور این کشور شده است. مرسی با رای سیزده میلیونی رئیس جمهور کشوری نود میلیونی است که شورای نظامی رژیم حسنی مبارک هم چنان در راس قدرت نظامی ان قرار دارد و کودتای نظامی یکی از ساده ترین راههای تغییر رژیم در کشورهای عربی میباشد.  مرسی نماینده گروه اخوان المسلمین است ، گروهی که در پارلمان مصر تنها 47 درصد کرسی ها را در اختیار دارند  تعداد طرفداران و مخالفان مرسی در پای صندوق های رای برابر بود. ما نباید از مصر و مرسی توقع بالایی داشته باشیم برای عبور مصر از دیکتاتوری وابسته به حکومت اسلامی یک دوره گذار لازم است که در این دوران قطعا هزاران اتفاق رخ خواهد داد.اما امروزه در داخل کشور ما افرادی تلاش میکنند تا توقع مارا از مصر بالا ببرند تا یاس از حکومت و مردم مصر بر ما مستولی گردیده و در نهایت رابطه ای بر قرار نشود. امروز مسأله مهم برای ما تعامل فکری و صدور افکار انقلاب به مصر باید باشد. امروز مساله مهم برای ما این است که دیگر مرز اسرائیل با مصر یک مرز سفید و امن نخواهدبود و همین مساله برای ما تا مدت ها کافی است ضمن اینکه تمام کارشناسان بین الملل در قضیه حمله به سفارت اسرائیل در مصر تفکر این اقدام را منبعث از تفکر انقلاب اسلامی میدانند. تفکری که نشان از تاثیر نفوذ ایران در قلب مردم کشور حسنی مبارک دارد. امروزه یکی از مسائلی که مصر را تهدید میکند فقدان رهبری عالمم،اگاه،شجاع و مقتدر است.با این وجود امروزه وقتی رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه بخشی از خطبه رابه مسئله مصر اختصاص میدهد تمام ان صحبت ها در کمتر از دو ساعت در قلب قاهره در بین مردم انقلابی تکثیر میشود. امروزه مردمی در مصر هستند که توانایی تغییر حکومت بزرگترین دیکتاتور عرب را داشته اند ، امروزه مردمی در مصر رییس جمهور تعیین کردند که پرچم اسرائیل را از فراز بام سفارتخانه اش در قلب قاهره پایین کشیدند. در مجموع مجدد تاکید میکنیم امروزه قدرت اصلی در مصر مردم انقلابی هستند نه محمد مرسی که البته تغییر ژنرال طنطاوی نشان از تحرکات جدیدی دارد. 



یاعلی 

 




| نظر



Design By : Ashoora.ir